Barn og unge

Frogn Arbeiderpartis mål er at alle barn skal vokse opp i trygghet

Oppvekst

Frogn Arbeiderpartis mål er at alle barn skal vokse opp i trygghet, uansett hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan familien deres er satt sammen. Kommunen har en stor og viktig oppgave i å gi alle barn og unge en trygg oppvekst hvor deres rettigheter oppfylles, hvor de opplever god livskvalitet og får kunnskap, og hvor samfunnet bidrar til å utjevne forskjeller.Vi skal arbeide for at Frogn kommune og lag og foreninger støtter opp om Fritidserklæringen, hvor målet er at alle barn, uavhengig av foreldrenes sosiale og økonomiske situasjon, skal ha mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert aktivitet sammen med andre. Kommunen må samarbeide godt slik at barn og familier som trenger bistand får det så tidlig som mulig, og så godt tilpasset det enkelte barn og den enkelte familie som mulig.

Frogn Arbeiderparti vil

• Jobbe for oppfyllelse av barns rettigheter og at de blir hørt i alle saker som angår dem.
  • Opprettholde og videreutvikle iktige fellesarenaer for opplæring og fritid.
  • Sikre tidlig og tilpasset innsats til alle barn og gode støttetjenester som pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), barnevern og psykisk helse.
  • Ha nulltoleranse for mobbing i hele oppvekstløpet.

Barnehage

Barnehagen skal være et trygt og godt sted hvor barna får leke og utforske innenfor trygge og gode rammer. Samtidig gir barnehagene foreldrene mulighet til å kombinere arbeid og familie. Frogn kommune skal tilby barnehager av høy kvalitet med god kompetanse hos de ansatte. Tidlig innsats begynner i barnehagen med dyktige ansatte som har tid og tillit til å følge opp hvert enkelt barn. Det er et mål at barn skal få plass i barnehagen uavhengig av når på året barnet er født.

Frogn Arbeiderparti vil:

• Utrede muligheten for flere barnehageopptak i året.
  • Jobbe for driftsbudsjetter som gir rom for innkjøp av nødvendig utstyr og bruk av vikarer ved fravær.
  • Legge til rette for fagarbeiderutdannelse for assistenter i barnehage.
  • Sikre tilstrekkelige ressurser innen støttetjenester.

Skole

Skolens hovedoppgave er at alle barn skal lære og ha det bra. Frogn Arbeiderparti vil ha en inkluderende fellesskole som ser alle elevene og utjevner forskjeller. Alle barn skal lære grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning tidlig. Elevene skal utfordres og utvikles ut fra sine egne forutsetninger. Kvalifiserte lærere er grunnleggende for å oppnå god kvalitet i skolen, og lærerne må ha tid til å følge opp hver enkelt elev. Alle elever som trenger spesialundervisning, skal så langt det er praktisk og økonomisk mulig, få det av kompetent pedagogisk personell. Skolefritidsordningen (SFO) skal holde god kvalitet og bidra til barnas utvikling. Det viktig at barna har tilgang til varierte aktiviteter og møter kvalifiserte og kompetente voksenpersoner.

Frogn Arbeiderparti vil:

• Sørge for at kommunen har en plan for videreutdanning og kompetanseutvikling i skole og SFO, og i tillegg sikre god faglig kvalitet og et variert utvalg av aktiviteter.
  • Jobbe for flere støttefunksjoner i skolen som sosiallærere, miljøterapeuter og andre som kan støtte opp om hver enkelt elev og styrke læringsmiljøet.
  • Styrke skolehelsetjenestens tilstedeværelse på skolene.
  • Jobbe for trygge skoleveier for alle skolebarn.
  • Jobbe for at alle barn har mulighet til å delta på kulturskolen.
  • Ha nulltoleranse for mobbing gjennom hele oppvekstløpet.

Er du enig med Frogn Arbeiderparti om Barn og unge?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker