hund og eier ved øvredammen

Klima og natur

Klima og natur: Rammen rundt all politikk

Langsiktig og bærekraftig forvaltning av naturressursene er grunnprinsippet i Frogn Arbeiderpartis miljøpolitikk. Vi vil sikre biologisk mangfold og sårbare økosystemer gjennom oppfølging av et nasjonalt regelverk og god og langsiktig lokal forvaltning. I tillegg til at naturen har en verdi i seg selv, er det helt avgjørende at vi forebygger for ødeleggelse av naturen og klimaendringer.

Frogn Arbeiderparti legger til grunn at vi skal forvalte våre verdifulle naturresurser i et langsiktig bærekraftig perspektiv, og at vi skal overlate jorda til neste generasjon i en bedre stand. Vi har alle et ansvar for å forvalte og leve i tråd med jordas tåleevne.

Tilgang til nærnaturen og viktige natur- og friluftsarealer har i mange år vært selve grunnpilaren i Frogn Arbeiderpartis politikk. Vil vil stå opp for retten vi alle har til å ferdes i naturen og i strandsonen. Allerede på 60-tallet ble det nedfelt i lov at 100-meters beltet i strandsonen ikke skal privatiseres og bygges ned. Vi ønsker et sterkt jordvern.

• Sikre arealer og planlegge for gode grøntområder, friluftsområder, møteplasser og infrastruktur som er tilgjengelig for alle.
  • Bevare 100-meters skogen og verdifulle naturområder.
  • Stanse nedbygging av landbruksarealer og våtmark.
  • Sikre en langsiktig markagrense.Stanse «bit for bit»-nedbygging av strandsonen.
  • Følge opp prinsippet om arealnøytralitet og arealregnskap i kommuneplanens arealdel.
  • Legge til rette for boligutbygging gjennom helhetlige planer.
  • Sikre bærekraftig forvaltning av arealene gjennom helhetlige planer

Kutte klimagassutslipp og sikre en intakt natur

Kommunen har en nøkkelrolle i arbeidet med å kutte klimagassutslipp og sikre en intakt natur. Natur og klima er tett knyttet sammen. Natur, som skog, myr, hav og andre naturtyper, absorberer og lagrer omtrent halvparten av alle klimagassutslipp i verden. Disse prosessene demper virkningen av menneskeskapte utslipp, som er helt avgjørende for en bærekraftig utvikling av lokalsamfunnet og skape nye arbeidsplasser. Vi må bygge smartere, planlegge bedre og ta klokere valg for å bevare den mest sårbare naturen vår, slik at vi sikrer vekst og velferd i fremtiden uten å ødelegge naturen.

• Styrke kommunenes arbeid i natur- og klimaarbeidet med vekt på bærekraftig arealforvaltning og sikre kompetanse og ressurser i kommunen på fysisk klimarisiko, klima- og energiplanlegging og klimatilpasning.
  • Kutte utslipp for å forebygge mot framtidige ekstremhendelser, som styrtregn, hyppigere flommer, springflo og jordskred.
  • Vektlegge verdien av arealenes funksjon, både i et klimaperspektiv og for å sikre det biologiske mangfoldet og verdifulle friluftsarealer.
  • Følge opp handlingsplan for klima og energi med konkrete tiltak som kutter klimagassutslipp i tråd med vedtatte mål.
  • Sørge for at alle kommunale bygg er godt vedlikeholdt og energieffektive.
  • Legge til rette for økt bruk av sykkel, gange og kollektivtransport og matebusser innad i hele kommunen og styrke trafikksikkerhet på skoleveiene.
  • Legge til rette for økt gjenbruk – reduksjon av avfall, stanse og fjerne bruk av plast på lekeplasser og sikre at gummingranulat ikke kommer på avveie.

Oslofjorden

Oslofjorden er det viktigste rekreasjonsområdet for titusenvis av innbyggere og tilreisende. Men nå ringer alarmklokkene for Oslofjorden. Miljøtilstanden er så alvorlig at livet i fjorden er i ferd med å dø ut. Store mengder av forurensende utslipp til fjorden har over mange år bidratt til at det biologiske mangfoldet er i sterk tilbakegang i store deler av fjorden.

Avrenning av nitrogen og fosfor fra jordbruk og kommunale avløp til fjorden er den største årsaken til forurensingen. I tillegg bidrar økt nedbør og mer styrtregn til at enda mer gjødsel, jord og annen avrenning følger bekker og elver og renner ut i Oslofjorden.

Nye båthavner og mudring av anleggene medfører økt forurensing og dyrelivet fortrenges. I tillegg er utslipp av kloakk fra båtene en stor forurensningskilde. Derfor haster det med tiltak og følge opp tiltakene i den helhetlige handlingsplan for Oslofjorden med de over 60 tiltakene for å redde fjorden.

Gamle Drøbak

Å bevare Gamle Drøbak sin autentiske identitet, er avgjørende for at vi skal beholde den særegne byen langs Oslofjorden og et ettertraktet turistmål. Forvaltning av Gamle Drøbak skal sikre at nasjonale føringer ivaretar kulturmiljøet, lokale interesser og ansvaret for samfunnsutviklingen. Vår gamle historie fra 1600-1700 tallet som en nærings‐ og sjøfartsby vises gjennom byens godt bevarte bygningsmiljø.

Drøbak er på riksantikvarens NB! -Register, noe som fordrer særlige hensyn i forbindelse med forvaltning og utvikling.

Frogn Arbeiderparti vil følge opp områdeplanen for Gamle Drøbak. Innenfor rammene om å bevare og sikre våre kulturminneverdier, vil vi også kunne legge til rette for utviklingsmulighetene i Gamle Drøbak.

Badeparken i Drøbak

Badeparken har en særstilling i Frogn samfunnet med røtter helt tilbake til 1800-tallet, og er vårt felles eie. Vi har et stort ansvar for å vedlikeholde og verne parken i et kulturhistorisk perspektiv. Dette er nedfelt i en egen forvaltning- og skjøtselsplan som sikrer verneverdiene og det biologiske mangfoldet i parken i et langsiktig perspektiv.

Parken er statlig sikret, noe som medfører en forpliktelse til at forvaltning og videre utvikling av parken skal være basert på kunnskap om parkens kulturverdier, og at den skal opprettholdes som et sted hvor befolkningen og turister søker fysisk aktivitet, rekreasjon og kultur –og naturopplevelser. Parken er også en arena for tilpassede kulturarrangementer i tillegg til å være en levende historiebok for Drøbak.

• Følge opp områdeplanen for «Gamle Drøbak» og sikre en bærekraftig og helhetlig forvaltning i tråd med formålet i planen.

Er du enig med Frogn Arbeiderparti om Klima og natur?