Tre renholdsarbeidere står med moppene sine i et nybygg. Foto: Øivind Haug

Kommuneøkonomi

Kommunesektoren skal løse sitt viktige samfunnsoppdrag ved å sørge for at kommunen opprettholder og videreutvikler gode

Kommunen opprettholder og videreutvikler gode tjenester til sine innbyggere. Kommunens egne bygninger må vedlikeholdes. Det er særlig viktig at arbeidet med en vedlikeholdsplan videreføres for å unngå kostbare etterslep.

Kommunens inntekter kommer fra rammetilskudd fra staten basert på antall innbyggere og sammensetningen av dem. I tillegg kommer skatteinntekter og gebyrer for enkelte kommunale tjenester som vann og renovasjon. Målet er at inntekter og faktiske oppgaver skal være i balanse.

Et virkemiddel for økte inntekter til kommunen er bl.a. å legge til rette for økt boligbygging som igjen bidrar til økt tilflytting og økte skatteinntekter. Men dette har også en kostnadsside fordi det fører til økt press på kommunale tjenester og også ofte krever økte investeringer i infrastruktur.  Frogn kommune har særlige utfordringer fordi kommunen har tatt opp store lån til viktige nybygg og har mange kvadratmeter eiendom i forhold til kommunens størrelse. Dette gjør at vi rammes særlig hardt både av høye renter og økte kostnader til vedlikehold og strøm.

For Frogn Arbeiderparti er det er et mål at vi skal klare å opprettholde gode tjenester og at vi ikke skyver utfordringen over på innbyggerne i form av økte skatter og avgifter. Trygg økonomisk styring er helt avgjørende.

Frogn Arbeiderparti vil fjerne eiendomsskatten når kommunens handlingsregler er på vedtatt nivå.

Offentlig innkjøp

Frogn Arbeiderparti vil jobbe for en helhetlig tilnærming for å ivareta klima- og miljøhensyn i anskaffelser. Vi vil sikre at kommunen har etablert systemer og rutiner for å følge opp om vedtatte klima- og miljømål.

• Vektlegge klima og naturhensyn med 50% i offentlige anskaffelser i hele livsløpet for innkjøpet.
  • Stille krav om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser.
  • Stille krav til energieffektive og klimanøytrale bygg.
  • Stille økt krav til gjenbruk og ombruk av materialer.
  • Intensivere og utvikle samarbeidet med andre sektormyndigheter for å forbygge sosial dumping og svart arbeid.
  • Sørge for at anbudsprosesser for egne bygg ivaretar ansatte i alle deler av byggeprosessen for å forebygge sosial dumping.

Kommunen som attraktiv arbeidsgiver

Frogn Arbeiderparti bygger sine prinsipper for arbeidslivet på den norske modellen gjennom å følge opp trepartssamarbeidet mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og staten – forutsetter sterke og representative organisasjoner.

Frogn kommune skal være en attraktiv og fremtidsrettet arbeidsplass. På alle felt utvikles nå raskt et utall digitale verktøy og løsninger som bidrar til bedre service og tjenester.

• At det videreutvikles en helhetlig arbeidsgiverstrategi.
  • At det utarbeides en helhetlig digitaliseringsstrategi
  • Bruke langtidsledige til sommerjobber og vikararbeid dersom de har relevant kompetanse til å utføre arbeidet i Frogn kommune
  • Legge til rette for å beholde kvalifisert personell for å sikre kommunens utvikling og tilbud av tjenester.
  • Legge til rette for flere lærlingeplasser og enklere å ta relevant etter- og videreutdanning.
  • Frogn kommune og ansatte stimuleres til å se kompetansetiltak som en naturlig del av jobben.
  • Bidra til økt rekruttering av kvalifiserte lærere.
  • Faste, hele stillinger skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv. Vi vil være en heltids-kommune. Vurdere tiltak i lønns- og arbeidsvilkår for bedre rekruttering.
  • Ha fokus på arbeidsmiljø og tilby kompetanseutvikling for de ansatte.

Er du enig med Frogn Arbeiderparti om Kommuneøkonomi?