barn som leker

Kultur, idrett og friluftsliv

Kultur er helt nødvendig for et samfunn som vektlegger demokrati, fellesskap, ytringsfrihet og utvikling. Vi trenger kultur som utfordrer, forener og får oss til å strekke oss – som individer og i fellesskap.

Å delta i organiserte idretts- og friluftsorganisasjoner skaper fellesskap og gir opplevelser, og både organisert og egenorganisert idrett gir verdifull fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet er en investering i barns helse, og gir et grunnlag for en sunn livsstil senere i livet.  BUA må opprettholdes og om nødvendig styrkes.

• Legge til rette for lek, aktivitet, kulturtilbud, naturopplevelser og fritidstilbud.
  • Sikre at friluftsarealer og idrettsanlegg er tilgjengelige for alle.
  • Sikre at kultur og idrett stiller likeverdig i bruk av lokaler og anlegg.
  • Jobbe for videreutvikling av Frivillighetens- og Musikkens Hus i samarbeid med frivilligheten.
  • Legge til rette for gode rammebetingelser for det frivillige musikkliv for barn og unge
  • Sikre gratis utlån av lokaler, baner og haller til frivillige lag og organisasjoner

Frivillighetens plass i samfunnet

Frivilligheten har en egenverdi og frivillig aktivitet er i seg selv et gode. Frivillighetspolitikken må legge til grunn at frivilligheten er en samfunnssektor, respektere dens verdier og anerkjenne behovet for et mangfold av frivillige organisasjoner. Kommunen skal samarbeide med organisasjoner og frivillige aktive innbyggere og legge til rette for møtelokaler og økonomiske ordninger.  Å bidra til en dialog med frivilligheten om hva denne kan bidra med i et fremtidsperspektiv blir vesentlig.

• Utarbeide en helhetlig kommunal frivillighetspolitikk i samarbeid med frivilligheten gjennom å stimulere til frivillig, samfunnsbyggende arbeid og kommunalt samarbeid med frivillig sektor.
  • Utvikle en bærekraftig frivillighetsmodell, som ivaretar klima og miljø, økonomi og sosiale forhold, der frivillighetens posisjon i et fremtidsperspektiv drøftes i et samarbeid med frivilligheten.
  • Stimulere til økt bruk av Frivilligsentralen.
  • Legge til rette for tiltak rettet mot mennesker med flerkulturell bakgrunn, spesielt kvinner.
  • Legge til rette for at pensjonister og andre ressurspersoner deltar i det frivillige arbeidet i barnehage, skole og fritidsaktiviteter for barn og unge.
  • Sikre lett tilgjengelig informasjon om kommunens tilbud og oversikt over de forskjellige aktører innen frivillig arbeid

Er du enig med Frogn Arbeiderparti om Kultur, idrett og friluftsliv?